ΕΛΤΑ / Στη Βουλή φέρνει ο ΣΥΡΙΖΑ τα λουκέτα σε καταστήματα και της Γενισέας

Δύο ερωτήσεις κατέθεσαν μέλη της Κ.Ο. του ΣΥΡΙΖΑ -ΠΣ στους υπουργούς Ψηφιακής Διακυβέρνησης, Οικονομικών και Εργασίας σχετικά με τα «λουκέτα» σε καταστήματα των ΕΛΤΑ.

ΕΛΤΑ / Λουκέτο σε 160 καταστήματα έως το τέλος του έτους

Υπενθυμίζεται ότι στις 10 Ιουλίου 25 καταστήματα των ΕΛΤΑ ανά την επικράτεια διέκοψαν τη λειτουργία τους, ενώ σήμερα, σύμφωνα με όσα έχουν αναρτηθεί στη ΔΙΑΥΓΕΙΑ, άλλα 40 καταστήματα θα κλείσουν.

Η πρώτη ερώτηση -που κατατέθηκε με πρωτοβουλία του Γ. Καραμέρου και υπογράφεται από άλλους 24 βουλευτές- καλεί τους συναρμόδιους υπουργούς να απαντήσουν με βάση ποια κριτήρια έγινε η επιλογή των καταστημάτων των ΕΛΤΑ που έκλεισαν, αλλά και πώς θα αντιμετωπιστούν οι συνέπειες από τα λουκέτα.

Παράλληλα, οι βουλευτές της αξιωματικής αντιπολίτευσης κατηγορούν την κυβέρνηση για την κατάσταση στην οποία έχουν περιέλθει τα Ελληνικά Ταχυδρομεία ως εταιρεία κοινής ωφέλειας, κάνοντας λόγο για εικόνα μιας παρατεταμένης –υπό διάλυση- εταιρείας, όταν βάσει τόσο της σύμβασης με το Ελληνικό Δημόσιο (2013), τα ΕΛΤΑ έχουν καταστεί φορέας παροχής καθολικής υπηρεσίας ως το τέλος του 2028, όσο και δυνάμει του Ν.4053/2012 υφίσταται ως υποχρεωτική τους αποστολή, η «παροχή καθολικών και προσβάσιμων υπηρεσιών σε όλη την Ελλάδα».

Οι βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ-Π.Σ. καταγγέλλουν το αρμόδιο υπουργείο για τις υποστελεχωμένες υπηρεσίες και τις εγκαταλελειμμένες δομές του Οργανισμού, εντοπίζοντας την κακή διαχείριση με αφορμή το ψηφιακό φιάσκο της κυβερνο-επίθεσης, τον Μάρτιο του 2022, την κατασπατάληση δημοσίου χρήματος στην περίπτωση των υψηλά αμειβόμενων golden boys, αλλά και το πλιάτσικο «Πάτση» με τις 27 απευθείας αναθέσεις.

Η δεύτερη ερώτηση -που κατατέθηκε με πρωτοβουλία της Ρ. Χρηστίδου και υπογράφεται από 3 βουλευτές- θέτει στο επίκεντρο το κλείσιμο των καταστημάτων ΕΛΤΑ στην Καισαριανή και στον Ταύρο, ζητώντας από τους υπουργούς να ξεκαθαρίσουν πώς θα εξυπηρετούνται πλέον οι πολίτες σε αυτές τις δύο περιοχές.

Τέλος, στην ίδια ερώτηση υπογραμμίζεται η ανάγκη να ανακληθούν τα λουκέτα.

Αναλυτικά η ερώτηση του Γ. Καραμέρου:

«Στις 10 Ιουλίου 25 καταστήματα των ΕΛΤΑ σε όλη την Ελλάδα διέκοψαν τη λειτουργία τους ενώ ακολουθούν στις 17 Ιουλίου, σύμφωνα με όσα έχουν αναρτηθεί στη ΔΙΑΥΓΕΙΑ, άλλα 40 καταστήματα. Υπενθυμίζεται ότι, το δίκτυο των καταστημάτων των ΕΛΤΑ αριθμούσε μέχρι σήμερα, 1.150 φυσικά σημεία πρόσβασης, ενώ μέχρι το τέλος του χρόνου γίνεται λόγος για το κλείσιμο τουλάχιστον 168 καταστημάτων σε όλη τη χώρα.

Η υποτιθέμενη αναδιοργάνωση και ο “εκσυγχρονισμός” των Ελληνικών Ταχυδρομείων δεν απασχολεί πλέον μόνο τους εργαζόμενους, οι οποίοι ενημερώθηκαν για τις επιχειρησιακές διαδικασίες που λαμβάνουν χώρα αυτή τη στιγμή, αμέσως μετά τις εθνικές εκλογές της 25ης Ιουνίου. Στον έντυπο και ηλεκτρονικό Τύπο καταγράφεται με δυσοίωνο τρόπο για τις τοπικές κοινωνίες η δραματική συρρίκνωση των δομών της εταιρείας, προκαλώντας κυριολεκτικά σημαντική κοινωνική δυσαρέσκεια.

Την πλήρη αντίθεσή τους με την πολιτική των ΕΛΤΑ εκδηλώνουν και οι θεσμικοί εκπρόσωποι της περιφέρειας δια στόματος του Προέδρου της ΚΕΔΕ, Δημάρχου Αμπελοκήπων – Μενεμένης, Λ. Κυρίζογλου: “Εκφράζουμε την απόλυτη αντίθεσή μας με την πολιτική που ανακοινώθηκε από τα ΕΛΤΑ και για την οποία οι δήμοι δεν είχαμε καμία προηγούμενη ενημέρωση”. Ο ίδιος προανήγγειλε άμεση παρέμβαση στο αρμόδιο Υπουργείο.

Η κατάσταση που επικρατεί στα Ελληνικά Ταχυδρομεία ως εταιρείας κοινής ωφέλειας, τόσο για το θέμα λειτουργίας των καταστημάτων ανά την επικράτεια, όσο και για τη διαχείριση του ανθρώπινου δυναμικού της, μας έχει απασχολήσει επανειλημμένα και για αυτό ο κοινοβουλευτικός έλεγχος της προηγούμενης κοινοβουλευτικής περιόδου ήταν εκτεταμένος. Η εικόνα μιας παρατεταμένης -υπό διάλυση- εταιρείας με τα εθνικά χαρακτηριστικά των ΕΛΤΑ αποτελεί ένα ουσιαστικό πλήγμα για τη χώρα.

Σημειώνεται πως τα ΕΛΤΑ βάσει σύμβασης με το Ελληνικό Δημόσιο (2013) έχουν καταστεί φορέας παροχής καθολικής υπηρεσίας ως το τέλος του 2028, κάτι που πλέον καταστρατηγείται και τυπικά, ενώ παράλληλα βάσει του Ν.4053/2012 όσο και από το καταστατικό του Οργανισμού υφίσταται ως υποχρεωτική αποστολή τους, η «παροχή καθολικών και προσβάσιμων υπηρεσιών σε όλη την Ελλάδα». Ακριβώς για αυτό αποζημιώνονται από το ελληνικό Δημόσιο, ενώ πρόσφατα (9.5.2023) έλαβαν και προκαταβολή επιπλέον 15 εκατομμυρίων ευρώ.

Υπενθυμίζεται επίσης, ότι το 2020 το Υπουργείο Οικονομικών της κυβέρνησης Μητσοτάκη, ύστερα από πολύμηνες διαπραγματεύσεις με την ΕΕ, διέθεσε 280 εκατομμύρια ευρώ από χρήματα των Ελλήνων φορολογούμενων πολιτών για τη διάσωση των ΕΛΤΑ, χρήματα που εξανεμίστηκαν χωρίς να επιτευχθεί ο στόχος της διάσωσής τους.

Σε αντιδιαστολή με τα παραπάνω αυτά που διακρίνουν τη μεγάλη εικόνα είναι οι υποστελεχωμένες υπηρεσίες και οι εγκαταλελειμμένες δομές με την αλληλογραφία να διαμοιράζεται από τις κοινότητες και τα καφενεία των χωριών και κορωνίδα το ψηφιακό φιάσκο της κυβερνο-επίθεσης, τον Μάρτιο του 2022 που προκάλεσε πρωτοφανή αναστάτωση στις υπηρεσίες των Ταχυδρομείων. Πολίτες, πολλοί εκ των οποίων μεγάλης ηλικίας, καλούνται να αναζητούν την αλληλογραφία, να μην παραλαμβάνουν σημαντικά έγγραφα και λογαριασμούς με επακόλουθες επιπτώσεις.

Μέσα σε αυτό το κλίμα παρακμής, η κυβέρνηση σας συνεχίζει να σιωπά για την κακοδιοίκηση και τις απευθείας αναθέσεις που οδηγούν σήμερα, στη συρρίκνωση των ΕΛΤΑ. Το αρμόδιο Υπουργείο συνεχίζει την καταστροφική πολιτική απαξίωσης των Ταχυδρομείων, τα οποία αιμορράγησαν οικονομικά από την αναποτελεσματικότητα των golden boys που προσλήφθηκαν εκτός του Ν.4758/2020 που ψήφισε η παρούσα κυβέρνηση. Προσλήψεις που αποκαλύψαμε με ερώτησή μας στον κοινοβουλευτικό έλεγχο πως προωθήθηκαν μέσα από έναν πραγματικό μηχανισμό απασχόλησης υψηλόμισθων συμβούλων (2.500 ευρώ μηνιαίων αποδοχών) κατά παράβαση του ως άνω νόμου και οι οποίες δεν εξυπηρετούσαν την κάλυψη παροδικών ή εποχικών αναγκών και που ολοκληρώθηκαν χωρίς καμία προκήρυξη υπό συνθήκες πλήρους ρουσφετολογικού καθεστώτος. Προφανώς μέσα σε αυτό το παλαιοκομματικό διοικητικό παράδειγμα εντάσσεται και το πλιάτσικο “Πάτση” με τις 27 απευθείας αναθέσεις συμβάσεις που πλήρωσαν “χρυσές” τα ΕΛΤΑ, επί 3.5 χρόνια στη δικηγορική εταιρία του γαλάζιου βουλευτή για “την παροχή εξειδικευμένων νομικών υπηρεσιών για θέματα ευρωπαϊκού δικαίου, δικαίου ανταγωνισμού και κρατικών ενισχύσεων ενώπιον της Ευρωπαϊκής Επιτροπής”.

Μετά τα νέα λουκέτα σε καταστήματα των ΕΛΤΑ, μεγάλοι δήμοι της Αττικής μένουν χωρίς φυσικές ταχυδρομικές υπηρεσίες με χαρακτηριστική την περίπτωση της Ανατολικής Αττικής όπου κλείνουν ταχυδρομικές δομές σε Βάρκιζα, Παιανία και Καλύβια Θορικού, προκαλώντας θύελλα αντιδράσεων στις τοπικές κοινωνίες και στους Δήμους. Το ίδιο συμβαίνει στην Αχαΐα, την Ηλεία, την Αρκαδία, την Αιτωλοακαρνανία, την Κέρκυρα και τα Ιόνια νησιά, τη Μαγνησία και αλλού.

Όσον αφορά στο προσωπικό, το 2019 οι εργαζόμενοι στα Ελληνικά Ταχυδρομεία ήταν περίπου 8.700, ενώ σήμερα δεν ξεπερνούν τους 4.600, εκ των οποίων οι 3.230 είναι μόνιμοι και οι υπόλοιποι «ενοικιαζόμενοι» δηλαδή, απασχολούμενοι μηνιαίων συμβάσεων έργου με τον κατώτατο μισθό παρότι απασχολούνται στην εταιρεία για πολλά χρόνια υπερβαίνοντας ακόμα και τα 10 χρόνια. Υποκρύπτοντας ταυτόχρονα την κάλυψη πάγιων και διαρκών αναγκών της επιχείρησης και χωρίς να αναγνωρίζεται προϋπηρεσία, τίτλοι σπουδών, ενώ δεν χορηγούνται κανονικές πλήρεις άδειες, άδειες ασθενείας και τριετίες και δεν πληρώνονται καταχρηστικά σε ορισμένες περιπτώσεις υπερωρίες, όπως και δεν καταβάλλεται αποζημίωση απόλυσης. Το καθεστώς ομηρίας των ενοικιαζόμενων εργολαβικών εργαζομένων στον όμιλο ΕΛΤΑ αποτελεί μέσο εκφοβισμού, εντατικοποίησης της εργασίας και πελατειακής σχέσης.

Τόσο οι μόνιμοι εργαζόμενοι οι οποίοι γνωρίζουν την κακή οικονομική κατάσταση Οργανισμού δηλώνουν την έντονη ανησυχία τους για το νέο σχέδιο «διάσωσης» στη βάση των περαιτέρω μισθολογικών περικοπών αλλά και των δυσμενών μετακινήσεων από τα τμήματα που κλείνουν ή συγχωνεύονται, όσο και οι «ενοικιαζόμενοι» οι οποίοι θα είναι οι πρώτοι που θα πληρώσουν το «μάρμαρο» των επιχειρησιακών αλλαγών. Η κατάσταση αυτή συνιστά ουσιαστική παραβίαση του πνεύματος και του γράμματος της ευρωπαϊκής οδηγίας 2008/104/Ε.Κ./19.11.2008, όπως έχει υιοθετηθεί στο ελληνικό δίκαιο.

Επειδή τα ΕΛΤΑ επιτελούν αδιαμφισβήτητη εθνική αποστολή, η οποία σήμερα υπονομεύεται από την κυβερνητική «αναδιοργάνωση», η οποία στην πραγματικότητα συνιστά αποδιοργάνωση και υπονόμευση των ΕΛΤΑ,

Επειδή είναι στο πολιτικό DNA της κυβέρνησης σας η πολιτική εκχώρησης της δημόσιας περιουσίας μέσα από την σκόπιμη αδιαφορία και το κλείσιμο υπηρεσιών που εξυπηρετούν τους πολίτες, καθώς και την αποψίλωση τους από κρίσιμο προσωπικό για δήθεν λόγους “εκσυγχρονισμού”,

Επειδή έχουν αγνοηθεί οι δημόσιες τοποθετήσεις μας και οι ερωτήσεις μας, ενώ ταυτόχρονα υφίσταται πλήρης αναλγησία για τις ανάγκες των πολιτών, έχοντας αποδεδειγμένα μοναδικό σκοπό την εξυπηρέτηση των ημετέρων,

Επειδή το ζήτημα των κλειστών Ταχυδρομείων θεωρείται μείζον για την Τοπική Αυτοδιοίκηση δεδομένου ότι οδηγεί στην περαιτέρω απομόνωση περιοχών της ελληνικής περιφέρειας,

Επειδή τα ΕΛΤΑ έχουν την υποχρέωση να λειτουργούν κυρίως με γνώμονα το δημόσιο συμφέρον διαθέτοντας τις υπηρεσίες τους, τόσο στο κέντρο κάθε πόλης όσο και στις πιο δυσπρόσιτες περιοχές και για το λόγο αυτό συνιστά ανεκτίμητης αξίας το δίκτυο καταστημάτων που διαθέτουν, αποτελώντας παράλληλα το συνεκτικό κοινωνικό, επαγγελματικό και οικονομικό ιστό της ζωής σε κάθε μικρό ή μεγάλο χωριό και σε κάθε πόλη της Ελλάδας,

Επειδή, τα όσα έχουν λάβει χώρα στον Οργανισμό αποτελούν τον ορισμό της κακοδιαχείρισης και ευλόγως τίθεται θέμα αξιοπιστίας όσων σημειώνει στην επιστολή του ο διευθύνων σύμβουλος των Ελληνικών Ταχυδρομείων κ. Γρηγόρης Σκλήκας προς τους εργαζόμενους «για ένα πλάνο που σχεδιάστηκε λεπτομερώς από ανθρώπους των ΕΛΤΑ, σε συνεργασία με εξωτερικό σύμβουλο, λαμβάνοντας υπόψιν τη δυναμική της εταιρείας και τις ανάγκες της αγοράς, με στόχο, σε ορίζοντα 18 μηνών, να είμαστε παντού, αλλά καλύτερα, για την εταιρεία μας, τους ανθρώπους και τους πελάτες μας»,

Επειδή, λίγες ημέρες πριν στις προγραμματικές δηλώσεις της κυβέρνησης, ο Υπουργός Ψηφιακής Διακυβέρνησης, δεν αντιτάχθηκε στη συρρίκνωση του φυσικού δικτύου, θεωρώντας μάλιστα πως τα ΕΛΤΑ οδηγούνται σε «καλύτερο μέλλον», αναγνωρίζοντας παράλληλα τα λάθη που έγιναν χωρίς ωστόσο να τα κατονομάζει,

Ερωτώνται οι αρμόδιοι Υπουργοί

  1. Ποια είναι τα πραγματικά ποσοτικά και ποιοτικά στοιχεία του σχεδίου της αναδιοργάνωσης που επιχειρείται στα ΕΛΤΑ και πως διασφαλίζεται ο χαρακτήρας τους, ως εταιρείας κοινής ωφέλειας και καθολικών ταχυδρομικών υπηρεσιών; Πώς θα διασφαλιστεί το έργο των ΕΛΤΑ;
  2. Στη βάση ποιων κριτηρίων έγινε η επιλογή των καταστημάτων των ΕΛΤΑ που έκλεισαν;
  3. Πώς σκοπεύετε να αντιμετωπίσετε τις σημαντικές συνέπειες που επακολουθούν του κλεισίματος φυσικών ταχυδρομικών δομών για την κοινωνική και οικονομική ζωή του τόπου μας;
  4. Ποιο είναι το σχέδιο για τη διασφάλιση της απασχόλησης των εργαζομένων των καταστημάτων που κλείνουν;
  5. Πώς ορίζεται συγκεκριμένα το νέο υβριδικό μοντέλο παρουσίας που δεν στηρίζεται μόνο στο φυσικό δίκτυο των υποκαταστημάτων και πως αυτό δύναται να εξυπηρετήσει τις ανάγκες όλου του πληθυσμού και κάθε ηλικιακής κατηγορίας των πολιτών;
  6. Πώς σκοπεύετε να αντιμετωπίσετε τα ήδη οξυμένα προβλήματα εξυπηρέτησης που αντιμετωπίζουν ηλικιωμένοι και ευάλωτοι συμπολίτες μας μετά το κλείσιμο τόσο πολλών φυσικών καταστημάτων;
  7. Πως συνδέεται το «ολοκληρωμένο σχέδιο αναδιοργάνωσης και ολιστικής επαναπροσέγγισης της εξυπηρέτησης των πελατών» με τον αποκλεισμό εκείνων των πολιτών που για διάφορους λόγους δεν έχουν πρόσβαση στο διαδίκτυο

Οι Ερωτώντες Βουλευτές

Καραμέρος Γιώργος

Ακρίτα Ελένη

Αναγνωστοπούλου Αθανασία (Σία)

Αποστολάκης Ευάγγελος

Αυλωνίτης Αλέξανδρος-Χρήστος

Γιαννούλης Χρήστος

Δούρου Ειρήνη (Ρένα)

Ζαμπάρας Μιλτιάδης

Ζεϊμπέκ Χουσεΐν

Καλαματιανός Διονύσης

Κασιμάτη Νίνα

Κεδίκογλου Συμεών

Κοντοτόλη Μαρίνα

Μαμουλάκης Χάρης

Μεϊκόπουλος Αλέξανδρος

Ξανθόπουλος Θεόφιλος

Παναγιωτόπουλος Ανδρέας

Παππάς Πέτρος

Παπαηλιού Γιώργος

Πούλου Παναγιού (Γιώτα)

Τζάκρη Θεοδώρα

Τζούφη Μερόπη

Φερχάτ Οζγκιούρ

Φωτίου Θεανώ

Ψυχογιός Γιώργος»