Καταπέλτης ο πρόεδρος του Ιατρικού Συλλόγου Ξάνθης για τη διαχείριση της πανδημίας από την κυβέρνηση

Τ. Καραδέδος: «Παντελώς απόν το κράτος από την αντιμετώπιση της πανδημίας στην Ξάνθη»

–  «Μεγάλη η καθυστέρηση στους εμβολιασμούς και με πολλά προβλήματα»

– «Η διαχείριση της πανδημίας ήταν αποκλειστικά επικοινωνιακή χωρίς τοπικούς υπεύθυνους»

– «Οι άνθρωποι φρόντιζαν μόνοι τους για την πρωτοβάθμια φροντίδα υγείας αφού το κράτος αρνούνταν»

– «Τα rapid tests θα μπορούσαν να είχαν σώσει την οικονομία της χώρας»

Σοβαρές ευθύνες στην κυβέρνηση για την διαχείριση της πανδημίας του κορωνοϊού τόσο τοπικά στο νομό και την περιφέρειά μας όσο και σε εθνικό επίπεδο επιρρίπτει ο πρόεδρος του Ιατρικού Συλλόγου Ξάνθης κ. Τάσος Καραδέδος.

Τα σημεία κριτικής του κ Καραδέδου επικεντρώνονται στην απουσία τοπικής διαχείρισης του προβλήματος της πανδημίας η οποία κατά τον ίδιο, από την αρχή, γίνεται μόνο

  • κεντρικά, με επικοινωνιακούς όρους και παραγκωνισμό των τοπικών αρμοδίων,
  • στην απουσία πολιτικών παρεμβάσεων από τα πολιτικά στελέχη του τόπου,

στην απουσία πρωτοβάθμιας φροντίδας υγείας που επιβάρυνε πολύ το νοσοκομείο Ξάνθης, ανεβάζοντας δραματικά τον αριθμό των θυμάτων,

  • στην απουσία διενέργειας μαζικών rapid tests ώστε να εντοπίζονται οι προσβεβλημένοι και ν’ αποφεύγονται τα γενικευμένα lockdowns που ζημίωσαν την εθνική οικονομία αλλά και
  • στην πολύ αργή και χωρίς τοπικό σχεδιασμό εξέλιξη των εμβολιασμών, που ακόμη βρίσκονται πολύ μακριά από τους στόχους που ορίστηκαν από το υπουργείο Υγείας, πριν τα Χριστούγεννα.

«ΜΕ ΜΕΓΑΛΗ ΚΑΘΥΣΤΕΡΗΣΗ ΚΑΙ ΑΣΥΝΤΟΝΙΣΤΟΙ ΤΟΠΙΚΑ ΟΙ ΕΜΒΟΛΙΑΣΜΟΙ»

Αναφερόμενος στο θέμα των εμβολιασμών στην Ξάνθη ο κ. Καραδέδος τόνισε ότι:

«Στην Ξάνθη, όπως και στην υπόλοιπη χώρα αλλά κι ακόμη περισσότερο, αφού ήμασταν ο τόπος με τα αναλογικά περισσότερα κρούσματα σε όλη την μέχρι σήμερα πορεία της πανδημίας, κι ενώ θα έπρεπε να είχε μπει σε μία προτεραιότητα που να εκφραστεί πρακτικά ακόμη και με κάποιες επισκέψεις των επικεφαλής του υπουργείου Υγείας, αφέθηκε να την διαχειρίζεται το…  τίποτα!

Έμεινε, όπως και η υπόλοιπη περιφέρεια, να βρίσκεται στον «πάτο» των εμβολιασμών, από τους οποίους έχουμε πάρα πολύ λίγους. Αν στην αντιμετώπιση του κορωνοϊού ο πρώτος πυλώνας είναι τα μέτρα πρόληψης, στα οποία πήγαμε καλά αφού υπάκουσαν οι συμπολίτες μας, ο δεύτερος πυλώνας ήταν η πρωτοβάθμια και δευτεροβάθμια φροντίδα υγείας, όπου εκεί τα πράγματα υπήρξαν τραγικά, τόσο στην ιατρική όσο και στη νοσοκομειακή φροντίδα. Ο λόγος ότι το νοσοκομείο έχει αποδυναμωθεί πάρα πολύ και κλήθηκαν οι γιατροί να σηκώσουν μόνοι τους το βάρος στην πρωτοβάθμια (κέντρα υγείας και ιδιώτες).

Αυτός είναι και ο λόγος που είχαμε τόσα πολλά θύματα και νεκρούς στο νοσοκομείο, γιατί δεν υπήρξε ούτε σχέδιο ούτε πολιτικό βάρος από τους τοπικούς παράγοντες, ώστε να διατυπωθεί η απαίτηση ενδυνάμωσης του νοσοκομείου, όσο θα έπρεπε κι όσο θα ήταν οι ανάγκες της περιοχής.

Η δημιουργία ανοσίας αγέλης μέσω του εμβολιασμού είναι ο τρίτος πυλώνας. Εκεί έχουμε μία επικοινωνιακή αντιμετώπιση, όμως οι αριθμοί είναι αμείλικτοι. Μέχρι τώρα που μιλάμε, έχουμε κάνει περίπου 6.000 εμβολιασμούς περίπου, αριθμός απειροελάχιστος μπροστά στον σχεδιασμό που είχε γίνει πριν τα Χριστούγεννα και ο οποίος προέβλεπε να γίνουν στο σύνολο της χώρας 2.000.000 εμβολιασμοί που αναλογικά στην Ξάνθη θα έπρεπε ήδη να μιλάμε για 20.000 εμβολιασμούς.

Είμαστε δηλαδή πάρα πολύ πίσω ακόμη και στο ελάχιστο προσδοκώμενο, που είναι να υπάρξει έστω μία ελάχιστη ανοσία, ώστε να μπορέσει να κινηθεί έστω και λίγο η οικονομία στην περιοχή μας και στην περιφέρεια.

Όπως φαίνεται όμως από τα πράγματα, θα πάμε μέχρι το καλοκαίρι «σερνόμενοι» από τη μία δυσκολία στην άλλη και κυρίως κινδυνεύουμε να βρεθούμε απέναντι σε ένα νέο κύμα της πανδημίας, με το σύστημα υγείας μας, ακόμη πιο πιεσμένο και αποδυναμωμένο, αφού οι αποχωρήσεις συνεχίζονται από το νοσοκομείο Ξάνθης, κυρίως αναισθησιολόγοι, κάτι που είναι πραγματικά σοβαρό θέμα….»

ΚΕΝΤΡΙΚΟΣ ΚΑΙ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑΚΟΣ Ο ΣΧΕΔΙΑΣΜΟΣ ΤΗΣ ΚΥΒΕΡΝΗΣΗΣ ΧΩΡΙΣ ΤΟΠΙΚΟΥΣ ΣΥΝΤΟΝΙΣΤΕΣ

Όπως σημείωσε για τον κυβερνητικό σχεδιασμό και τις προβλέψεις υπουργών για άνοιγμα της αγοράς, ακόμη και της εστίασης, μέχρι το Πάσχα, ο κ. Καραδέδος υπογράμμισε ότι:

«Η κυβέρνηση ειδικά από την περιοχή μας, είναι απούσα! Η παρουσία της είναι μόνο τηλεοπτική  και εικονική με τις ενημερώσεις του κ. Χαρδαλιά και του κ. Τσιόδρα, χωρίς να υπάρχει κανείς αρμόδιος τοπικά σε όλη την περιφέρεια, που να ενημερώνει, αν όχι τους πολίτες, έστω τους ψηφοφόρους της ΝΔ, για το πού βρισκόμαστε…!

Κανείς δεν έκανε ποτέ μία ενημέρωση  για το τι συμβαίνει, αφού για τη Θράκη και την ΠΑΜΘ δεν είναι αρμόδιοι, ούτε οι υπουργοί, ούτε ο πρωθυπουργός.

Υπάρχουν τοπικοί πολιτικοί εκπρόσωποι στους οποίους απ’ ότι λέγεται, τους έχει… απαγορευτεί (!) να μιλήσουν, με αποτέλεσμα να έχουμε μία «αφωνία», όλο αυτό το διάστημα, με τις διοικήτριες του ΙΚΑ Ξάνθης και του νοσοκομείου Ξάνθης, να βγάζουν πότε – πότε και καμία φωτογραφία, για να δημιουργούνται εντυπώσεις, την ώρα που η πραγματικότητα είναι τραγική!

Στους εμβολιασμούς δε, τα εμβόλια που γίνονταν μέχρι πρόσφατα στη Ξάνθη, ήταν μόλις μερικές δεκάδες  και με αυτόν τον ρυθμό δε μπορούμε να πάμε και πολύ μακριά…»

Αναφορικά με την χωροταξική κατανομή των εμβολιασμών και τα προβλήματα στο κλείσιμο ραντεβού, ο πρόεδρος του ΙΣΞ εξήγησε πως:

«Κατ’ αρχήν πρέπει να πω ότι είναι πραγματικά ακατανόητος ο τρόπος με τον οποίο κλείνονται τα ραντεβού, κάτι που γίνεται κεντρικά μόνο από την Αθήνα!  Λες και δεν υπάρχει κράτος περιφερειακά, που να δίνει έστω και προτεραιότητα στα προβλήματα των ανθρώπων της επαρχίας, αν δηλαδή είναι υπερήλικες, αν μπορούν μέσα στα χιόνια να κάνουν πάνω από 100 χλμ για να πάνε και να γυρίσουν από την Σταυρούπολη Ξάνθης, με αποτέλεσμα να κλείνονται πάρα πολύ λίγα ραντεβού ειδικά για το εκεί κέντρο υγείας.

Είναι παραλογισμός να μην υπάρχει κάποιος τοπικά υπεύθυνος, που να ρυθμίζει τα ραντεβού των πολιτών στην βάση των ανθρώπινων συνθηκών που υπάρχουν εδώ. Έτσι έχουμε καθυστερήσεις, αφού οι πολίτες περιμένουν να βρουν ανοιχτές ημερομηνίες για να εμβολιαστούν μέσα στην πόλη για να μην τρέχουν στην Σταυρούπολη. Οι ιατρικοί σύλλογοι που είμαστε αρμόδιοι να παρεμβαίνουμε σε αυτά τα θέματα, δεν έχουμε κανέναν συνομιλητή για όλα αυτά, ακόμη και ο πανελλήνιος ιατρικός σύλλογος, αφού αυτό το διάστημα έχουμε μία αποκλειστικά τηλεοπτική δημοκρατία, χωρίς κανένα σχεδιασμό, με το κράτος να δείχνει να έχει κενωθεί, για παράδειγμα οι κατά τόπους διευθύνσεις δημόσιας υγείας, πολιτικής προστασίας κλπ., όλοι αυτοί που θα έπρεπε δηλαδή να εκφέρουν γνώμη για τα τοπικά αυτά ζητήματα.

Κανένας δημόσιος υπάλληλος δεν βρέθηκε σε θέση ευθύνης, όπως προβλέπονταν από το νόμο, για την λειτουργία του κράτους. Ούτε ο κ. Χουβαρδάς ούτε ο κ. Γεωργίου, στην Κομοτηνή, μας είπαν ποτέ το παραμικρό, με τον πρώτο από ότι μαθαίνω να τον έχουν αποκλείσει τελείως από κάθε επικοινωνία με το κοινό και τους φορείς της περιοχής. Είναι τρομακτικό να μην υπάρχει επώνυμα κανείς υπεύθυνος παρά μόνο μία ανώνυμη φωνή σε ένα τηλέφωνο στην Αθήνα…

Είναι ένα κράτος οδηγιών όπου όλα είναι συγκεντρωμένα στο γραφείο του πρωθυπουργού χωρίς κανείς άλλος να μπορεί ν’ αναλάβει, ακόμη και την παραμικρή ευθύνη για οτιδήποτε. Εδώ ευτυχώς είχαμε ένα μέρος του δήμου που φάνηκε ν’ ασχολείται περισσότερο ενεργά με το ζήτημα, έστω και ως μεσολαβητής με την Αθήνα.  Αλλά οργανωμένη, υπεύθυνη λειτουργία κράτους δεν υπήρξε…»

«ΤΟ ΚΡΑΤΟΣ ΑΡΝΗΘΗΚΕ ΝΑ ΠΑΡΕΧΕΙ ΠΡΩΤΟΒΑΘΜΙΑ ΦΡΟΝΤΙΔΑ ΥΓΕΙΑΣ»

Όσον αφορά την καλή εικόνα, αναφορικά με τα κρούσματα, που παρουσιάζει η Ξάνθη, τον αριθμό των τεστ που γίνονται και το κατά πόσο είναι τελικά ο αριθμός των κρουσμάτων που ανακοινώνονται, ο κ. Καραδέδος εξήγησε πως:

«Στα μεν διαγνωστικά τεστ ο σύλλογός μας και εγώ διαμορφώσαμε εξ’ αρχής μία γνώμη, ζητώντας να εγκατασταθεί ένα μηχάνημα για να κάνει τεστ PCR. Ένα αίτημα που προσέκρουσε σε αγκυλώσεις, σε τοπικές και γενικότερες κυβερνητικές επιλογές, ενώ αντιμετωπίστηκε ακόμη και με εχθρότητα από τον περιφερειάρχη αλλά και από τη διοικήτρια του νοσοκομείου, θεωρώντας ότι δεν χρειάζεται… Στο νομό μας, έγκαιρα ιδιωτικό εργαστήριο, έβαλε το μηχάνημα αυτό συνεισφέροντας πολύ στα διαγνωστικά τεστ, ενώ αργότερα αυξήθηκαν και τα μοριακά τεστ μετά από σχετική παρέμβαση του συλλόγου μας, προς τον Δήμο Ξάνθης, ώστε ακόμη κι όσοι συμπολίτες μας δεν είχαν να πληρώσουν, να μπορέσουν να κάνουν τεστ φθηνά και ελεύθερα. Παράλληλα είχαμε και τα τεστ του ΕΟΔΥ, μετά από τις πιέσεις που ασκήθηκαν. Είχαμε έτσι μία εικόνα τουλάχιστον για το επίπεδο των κρουσμάτων που βοήθησε, ποτέ όμως δεν έγιναν όσα έπρεπε ούτε εκεί που στοχευμένα έπρεπε να γίνουν. Η πολιτεία δεν πήρε ποτέ το θάρρος να πει ότι όποιος έμενε ανοιχτός στο κοινό, είτε ιατρείο, είτε σούπερ μάρκετ, είτε υπηρεσία, είτε εργοστάσιο, θα έπρεπε να κάνει τεστ.

Πολλά εργοστάσια, στον τόπο μας, έκαναν τεστ αν και όχι συστηματικά. Στα τεστ γενικά σαν Ξάνθη πήγαμε καλά, όμως δεν τα πήγαμε καθόλου καλά, στο θέμα της αντιμετώπισης του δεύτερου κύματος της πανδημίας, ενδονοσοκομειακά, όπου και είχαμε και τις πολλές απώλειες, με αποτέλεσμα ακόμη να μην γνωρίζουμε τον ακριβή αριθμό των νεκρών στην περιοχή, μας από το δεύτερο κύμα της πανδημίας… Τα rapid tests θα μπορούσαν να αποτελέσουν έναν μοχλό, για να μπορέσει να κινηθεί έστω και λίγο η τοπική οικονομία όμως δεν επιλέχθηκε τελικά η λύση αυτή. Για μας πάντα σημαντικότερος είναι ο αριθμός των νοσηλευόμενων κι όχι των κρουσμάτων, το πόσοι δηλαδή νοσηλεύονται, κάτι που ποτέ δεν ανακοινώνεται από τον ΕΟΔΥ. Αυτό σχετίζεται με την δυνατότητα έγκαιρης διάγνωσης των ασθενών πρωτοβάθμια ώστε να μην υπερφορτώνονται τα νοσοκομεία μας, κάτι που δεν έγινε ποτέ με τα γνωστά αποτελέσματα στην διασπορά του ιού…

Οι άνθρωποι έφτασαν να φροντίζουν μόνοι τους για την πρωτοβάθμια φροντίδα υγείας τους, αφού η πολιτεία κυριολεκτικά αρνούνταν να το κάνει!

Τελικά το κόστος είναι πολύ περισσότερο. Θα μπορούσαμε να είχαμε δώσει τα χρήματα ν’ αγοράσουμε π.χ. 40 εκατομμύρια τεστ. Υπάρχει κόστος σε αυτό όμως με αυτά τα τεστ θα μπορούσαμε να είχαμε κρατήσει όρθια την οικονομία μας, με τον τουρισμό ανοιχτό και να μην το πληρώσουμε τόσο ακριβά όσο τελικά έγινε και οικονομικά και σε ανθρώπινες ζωές με όσα έγιναν πέρυσι το καλοκαίρι…»

Συνεχίζεται…

Επιμέλεια: Συλιγαρδάκης Γιώργος, Κώστογλου Μαρία