Η ΕΕΔΑ για τα σχολικά βιβλία των Μειονοτικών Δημοτικών.

Ανακοίνωση για τα βιβλία των Μειονοτικών Σχολείων της Θράκης, μετά το ζήτημα που είχε δημιουργηθεί και τη σύσταση επιτροπής υπό το Υπουργείο Παιδείας εξέδωσε η Ελληνική Ένωση για τα Δικαιώματα του Ανθρώπου, όπου παίρνει θέση για το ζήτημα, προκρίνοντας την επιστημονική προσέγγιση.

Μετά την πρόσφατη ένταση που προκλήθηκε στα μειονοτικά σχολεία της Θράκης, κατόπιν κινητοποιήσεων των γονέων με αίτημα την καλύτερη εκμάθηση της ελληνικής γλώσσας, το Υπουργείο Παιδείας, Έρευνας και Θρησκευμάτων ανακοίνωσε τη δημιουργία επιτροπής που θα εξετάσει το ζήτημα.

 Τα σχολικά εγχειρίδια του ελληνόφωνου προγράμματος που διδάσκονται σήμερα στα Μειονοτικά Σχολεία της Θράκης  είχαν εκπονηθεί στο πλαίσιο του Προγράμματος Εκπαίδευσης Μουσουλμανοπαίδων. Το εγχείρημα αυτό, που έλαβε  για πρώτη φορά υπόψη τις ειδικές γλωσσικές ανάγκες των μαθητών, αλλά και την αρχή της αμφίδρομης διαπολιτισμικότητας, αποτέλεσε βαθιά τομή βελτίωσης στα μειονοτικά σχολεία.  Σήμερα,  μετά από 20 χρόνια εμπειρίας, διαπιστώνει κανείς ότι ορισμένα τμήματα του μαθητικού πληθυσμού ήδη έχουν πολύ  καλύτερες επιδόσεις ελληνομάθειας.

Με  αφορμή τη σύσταση της επιτροπής, η Ελληνική Ένωση  για τα Δικαιώματα του Ανθρώπου τονίζει, ως συμβολή στο διάλογο, ότι η αναγκαία διαδικασία αναπροσαρμογής των εγχειριδίων εύλογα προϋποθέτει την καταγραφή των διαφορετικών επιπέδων γλωσσικών ικανοτήτων των μαθητών,  την κατάλληλη επιμόρφωση των δασκάλων, τόσο του ελληνόγλωσσου όσο και του τουρκόγλωσσου προγράμματος, στη βάση της ανάδειξης –και όχι της αποσιώπησης- των πολιτισμικών στοιχείων με τα οποία οι Θρακιώτες μαθητές, πλειονοτικοί και μειονοτικοί, έρχονται εμπειρικά σε επαφή.

Το θεμελιώδες δικαίωμα ισότιμης πρόσβασης στην εκπαίδευση των μαθητών της μειονότητας, που δεν θα υπολείπεται ποιοτικά σε σχέση με όλα τα άλλα ελληνικά σχολεία, μπορεί και πρέπει να υλοποιηθεί μέσω μιας σύγχρονης, ολοκληρωμένης και ψύχραιμης επιστημονικής προσέγγισης.